Strona Prokuratury Okręgowej w Gliwicach wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki.

Kontakt z Rzecznikiem Prasowym Prokuratury Okręgowej w Gliwicach:

Joanna Smorczewska - Rzecznik Prasowy

tel. 665-330-185

tel. (032) 78 09 100 w 330

fax (032) 78 09 199

e-mail: rzecznik@gliwice.po.gov.pl

Rzecznik prasowy nie udziela porad prawnych, nie udziela informacji stronom w sprawach prowadzonych w jednostkach okręgu gliwickiego, a także nie załatwia skarg i interwencji w indywidualnych sprawach obywateli.

Wielkość czcionki:

Prokuratura Okręgowa w Gliwicach nadzoruje śledztwo w sprawie  doprowadzenia w okresie od stycznia 2015 r. do września 2016 r. w Rybniku, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, szeregu pokrzywdzonych do niekorzystnego rozporządzenia mieniem, poprzez wprowadzenie w błąd klientów stron internetowych prowadzonych dla F.H.U. Geldor w błąd co do zamiaru i możliwości wywiązania się z oferowanych za ich pośrednictwem ofert udzielenia pożyczek, przy czym czyn dotyczy mienia znacznej wartości, tj. o czyn z art. 286 § 1 k.k. w zw. z art. 294 § 1 k.k.


W toku postępowania przygotowawczego ustalono, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej firma F.H.U.  Geldor w Rybniku administruje kilkudziesięcioma serwisami internetowymi, np. www.nectus.pl, www.12kredyt.pl, www.1godz.pl, www.grumman.pl, www.kredyt.li.
Układ stron, ich konstrukcja oraz przekaz sugerowały, że przedsiębiorca prowadzący te serwisy udziela pożyczek. Widoczne komunikaty wskazywały na łatwość, szybkość i pewność przyznawanego wsparcia finansowego. Na stronach umieszczane były tworzone przez administratora pozytywne komentarze, w których dziękowano za przydzieloną pożyczkę oraz pomoc w trudnej sytuacji finansowej. Natomiast faktyczna natura działalności opisana została w dostępnych na stronach internetowych regulaminach.  Z treści tych dokumentów wynikło, że działalność polega na pozyskiwaniu danych osobowych osób chcących uzyskać pożyczkę, które następnie zostaną przekazane potencjalnym pożyczkodawcom.
Ubiegający się o pożyczkę nie był informowany o danych ewentualnie udzielającego pożyczkę. Przed złożeniem wniosku o pożyczkę należało założyć konto na danym serwisie, podając stosowne dane osobowe. Aby potencjalny pożyczkobiorca mógł ubiegać się o pożyczkę, musiał wysłać smsem kod – opłata za ten komunikat to kilkadziesiąt złotych (np. na stronie www.nectus.pl wynosiła np. 30,75 PLN). Podobnie kosztowne były opłaty za możliwość sprawdzenia statusu wniosku.
Z danych zgromadzonych w toku śledztwa wynika, że z procederu uzyskiwano kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie.

Postępowanie przygotowawcze jest w toku, nikomu nie przedstawiono zarzutów.
Aktualnie  w sprawie są przesłuchiwani klienci serwisów, potencjalnie pokrzywdzeni przestępstwem.


wygląd strony

 BIP

rach

inf

SIS

ePUAP

KSSIP

w_słupa

logo niebieska linia

fundacja

kas

Informacja o pomocy prawnej Stowarzyszenia AQUILA dla pokrzywdzonych nieuczciwymi praktykami rynkowymi

aquilla3